Harkitsetko lentomatkaa? Arvioi lentosi päästöt lentopäästölaskurilla

Ilmastonmuutoksen hillitseminen edellyttää nopeita ja merkittäviä päästövähennyksiä. Yksi tehokkaimmista teoista, jonka niin yksilöt kuin organisaatiot voivat tehdä, on jättää lentäminen kokonaan väliin. Jos harkitset lentoa, voit arvioida sen ilmastovaikutukset Hiilipörssin lentopäästölaskurilla.

Suon luontaisen vesitalouden palauttaminen pysäyttää turpeen hajoamisen. Ennallistetulta suolta tai muista ilmastohankkeista kertyvät hiilihyödyt eivät kuitenkaan kumoa lentämisestä syntyviä välittömiä kasvihuonekaasupäästöjä. Kuva Piitsonsuolta Ilomantsista: Jarno Artika

Lentäminen on viimesijainen vaihtoehto – miksi?

Lentomatkustamisesta paasaaminen on perusteltua, sillä lentäminen aiheuttaa matkustettuihin kilometreihin suhteutettuna erittäin paljon päästöjä. Vaikka vain noin 10 % maailman väestöstä lentää, vastaa lentoliikenne noin 2,5 % maailman kasvihuonekaasupäästöistä ja jopa 4 % ilmaston lämpenemisestä. Päästöjään suurempi lämmitysvaikutus johtuu siitä, että yläilmakehässä päästetyt kasvihuonekaasut lämmittävät ilmastoa voimakkaammin kuin merenpinnan läheisyydessä syntyvät päästöt. (Lähde: Gössling & Humpe 2020)

Ongelmaa ilmastokriisin kannalta syventää se, että lentämisen määrän ennakoidaan kasvavan vahvasti tulevana vuosikymmenenä. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton (IATA) mukaan vuonna 2035 lentämällä kulkee arviolta 7,2 miljardia matkustajaa vuosittain.

Junamatka on päästökompensaatiota arvokkaampi ilmastoteko

Lentomatkustamisen ilmastohaittaa halutaan usein hyvittää osallistumalla ilmastonmuutoksen hillintää edistäviin hankkeisiin eli ostamalla niin kutsuttuja päästökompensaatioita. Hiilipörssin viesti on kuitenkin selvä: selvästi paras ilmastoteko on jättää lento tekemättä. Erilaiset päästöhyvityskeinot ovat viimesijainen vaihtoehto niissä tilanteissa, joissa päästöjen aiheuttamista ei voida välttää.

Mieti seuraavia vaihtoehtoja ennen kuin lennät:

  • Suosi junaa tai muita vähäpäästöisiä matkustusvaihtoehtoja. Esimerkiksi työnantajille suosittelemme aktiivista tukea henkilöstölle maata pitkin matkustamiseen.
  • Kysy: onko fyysinen läsnäolo esimerkiksi työmatkalla todella tarpeen? Etäyhteyksillä säästät ilmastoa, rahaa ja aikaa.

Jos lentäminen kuitenkin on välttämätöntä:

  • Suosi suoria lentoja – ylimääräiset kilometrit, nousut ja laskut lisäävät päästöjä.
  • Valitse economy-luokka – business-luokan päästöt ovat moninkertaiset.
  • Kanna vastuu päästöistäsi.

Hiilipörssin lentopäästölaskuri

Hiilipörssi on laatinut lentopäästölaskurin, joka auttaa arvioimaan lennosta aiheutuvat hiilidioksidiekvivalenttipäästöt (CO₂e). Laskuri kertoo myös, kuinka suuri ennallistettava suoala tarvitaan lennon päästöjä vastaavan hiilivaraston turvaamiseksi. Lisäksi se antaa arvion ennallistamisen kustannuksesta, jos päästöjen aiheuttamaa ilmastokuormitusta halutaan kompensoida suon ennallistamisella.

Avaa Hiilipörssin lentopäästölaskuri tästä linkistä.

Laskuri perustuu Yhdistyneen kuningaskunnan virallisiin päästökertoimiin (UK BEIS 2024), jotka huomioivat myös epäsuorat ilmastovaikutukset, kuten yläilmakehän päästöjen lämmitystehon.

On tärkeää muistaa: kompensaatio ei korvaa päästövähennyksiä. Lentämisen päästöt ovat välittömiä, eikä mikään ilmastohanke poista niitä ilmakehästä. Hyvitystoimet voivat kuitenkin estää uusien päästöjen syntymistä – esimerkiksi Hiilipörssin hankkeissa silloin, kun kuivattu suo ennallistetaan ja sen turpeen hiilivaraston lahoaminen ilmakehään pysäytetään.

Mikä Hiilipörssi? Hiilipörssi on kokenut soiden ennallistaja, joka on palauttanut luonnontilaan jo kymmeniä soita eri puolilla Suomea. Ennallistamalla soita torjumme ilmastonmuutosta, suojelemme vesistöjä ja edistämme luonnon monimuotoisuutta. Ennallistamishankkeisiimme osallistuminen on yrityksille ja yksityisille ihmisille keino edistää ilmastotyötä ja ekologista jälleenrakentamista tieteeseen perustuvalla, kotimaisella ja luotettavalla tavalla.

Lähteet:

  • Gössling, S., & Humpe, A. (2020). The global scale, distribution and growth of aviation: Implications for climate change. Global Environmental Change, 65, 102194.